Köpevillkor & Integritetspolicy

Priser och betalningsvillkor

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Inga extra avgifter.

Betalningsvillkor finns angivet i kundvagnen beroende av betalningssätt. 

Fraktvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt fraktsätt.

Integritetspolicy

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post. Klicka här för att uppdatera dina cookie inställningar.

Cookies

Denna webbutik använder sig av cookies enligt Electronic Communications Act, 25 juli 2003. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. Cookies finns som sessionscookies och som cookies som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök i webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personlig uppgifter om dig. Cookies kan raderas. I denna webbutik används cookies exempelvis för att hålla koll på din kundvagn, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre kundupplevelse och support.

Outlösta försändelser & Bomkörning

Vid outlösta paket förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift. Om du ej är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår för så kallad bomkörning.

Transportskador eller ej komplett leverans

Eventuella skador under transporten hem till dig står Pronto Kakel AB för, om du vid mottagandet av dina varor ha synat ditt gods. Om du mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad (synliga skador), skall du genast på plats anmäla detta till speditören genom att anteckna detta på fraktsedeln samt kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 040-466460 eller info@prontokakel.se. Kontrollera även att antalet gods verkar stämma med din beställning och anmäl eventuell avvikelse direkt till speditör och anteckna detta på fraktsedeln. Kontakta därefter alltid vår kundtjänst.

För eventuella dolda skador som upptäckts inom 7 dagar från mottagandet ska anmälas direkt eller senast inom 7 dagar till vår kundtjänst. Om varan ej överensstämmer med era förväntningar skall ni informera oss om detta innan läggning av materialet sker. Ni bör även kontrollera nyans, färg, yta (matt, slipat, blankt eller polerat) eventuella storleksvariationer innan ni lägger ert material. Reklamationer efter läggning godtages ej gällande estetiska variationer som kunde ha fastställts under er undersökningsplikt.

Den reklamerade produkten och dess emballage får varken användas, flyttas eller slängas under ärendets utredning. Vid godkänd reklamation har Pronto Kakel AB äganderätt till godset. Vid transportskador skall alltid emballaget sparas för eventuell reklamation till speditören eller utbyte av vara. En produkt där det är fastställt att skadan kan hänföras till transporten ersätts kostnadsfritt av en ny vara.

Ångerrätt och returer

Kunden har alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal från den dagen du tar emot försändelsen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du har tagit emot produkten.

Ångerrätten gäller endast om produkten och originalförpackningen är i oförändrat skick men kunden har enligt lag rätt att hantera varan i den mån det krävs för att kunna säkerställa dess egenskaper och funktion. Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer Pronto Kakel AB debitera dig som kund för värdeminskningen på produkten. Detta gäller även emballaget.

Vid ångrat köp står kunden för returfrakten. Priset för returfrakten skiljer sig från fall till fall och dras av vid återbetalningen till dig. Återbetalning sker till det konto som angavs vid köpet. Innan du genomför en retur behöver du kontaka kundservice för att få en returfraktsedel skickad till dig. Varan ska vara komplett tillbaka till oss vilket innebär att tillbehör, bruksanvisning, produktförpackning, inneremballage mm skall inkluderas i returen. Du som kund står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Tänk därför på att förpacka varan väl. Använd gärna ytteremballaget du fick varan i.

Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten. Pronto Kakel AB uppmärksammar härmed dig som kund att enligt 5 § gäller inte ångerrätt om avtalet avser: ”en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel”. Exempel på detta är sådana varor som tillverkas efter beställning och kundanpassas efter kundens önskemål, dessa produkter benämns som ”Tillverkningsvara” i butiken. Ångerrätten gäller ej vid avtal 11 § punkt 4 som avser: ”för en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal”. Ångerrätt gäller således inte varor med ett begränsat hållbarhetsdatum, eller som klassas som färskvara som t.ex. fix, fog och silikon.

Reklamation

Köperens garanti och reklamationsrätt täcker funktionsfel som uppkommer under din garanti- eller reklamationstid. Köparen ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. Om köparen påvisar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende ber vi kunden att kontakta vår kundservice så vi kan se till så att felet rättas till. Vid de fall där en vara byts ut åligger det köparen att returnera det felaktiga godset till säljaren. En retur som uppstår på grund av en reklamation bekostas av Pronto Kakel AB. I de fall produkten inte är behäftad med ett funktionsfel utan ett s k handhavande fel (t ex felinställd vara, skada som beror på oaktsamhet mm) har vi rätt att debiterade dig en undersökningsavgift, inklusive frakt- och hanteringskostnader. Tänk därför på att det är viktigt att du följer rekommendationer och skötselråd. Skötselråd kan erfodras vid anmodan.

Köparen står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Tänk därför på att förpacka varan väl. Använd gärna ytteremballaget du fick varan i.

Leveranser & Force majeur

Leveranstiden anges i kundvagnen under respektive fraktsätt. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara. I händelse av omständigheter som står utanför Pronto Kakel AB skäliga kontroll, exempelvis vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande händelser ska Pronto Kakel AB förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger 2 månader har såväl du som Pronto Kakel rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd.

Se även konsumentverket distansavtalslagen & E-handel.

Dataskyddsförordningen (”GDPR”)

Hjälp?

Kontakta oss på info[snabel-a]prontokakel.se för frågor som rör returer och återbetalningar.